
7 ambachten
evenementen
De Aanzet organiseert af en toe dagtripjes voor klanten en andere geïnteresseerden die graag een kijkje willen nemen achter de schermen van onze winkel. We vinden het belangrijk een open keten te hebben én mensen te inspireren voor eerlijke en duurzame producten.
​
Kijk hieronder welke evenementen op de planning staan en schrijf je in!
Voor ervaringen van anderen klik hier.




verlopen

POlderdag 29 september 2024
Op zondag 29 september is het weer zover! We reizen af naar het polderlandschap in Lelystad om een kijkje
te nemen achter de schermen van De Aanzet. Waar komen onze prachtige groenten & fruit vandaan en hoe
worden kruidenzalfjes voor onze afdeling Natuurlijke Verzorging gemaakt? Én, wat houdt True Pricing in de
praktijk in? ​
Wij kijken er ontzettend naar uit om met jullie op pad te gaan en te laten zien waar we het allemaal voor doen. Tot de 29e!
Groene groeten,
Mede namens De Stek, Lydia; De Polderkol, Marlies
En het Aanzet team, Maarten



ERvaringen van deelnemers
Ervaring van Hella tijdens de polderdag bij De Stek & De Polderkol:
Yes, ik ga mee, dacht ik toen ik op de instagram van @de_aanzet zag
dat er een trip naar de polders van Lelystad gepland stond. Kennismaken
met de telers van de groenten en de kruiden die een winkel als De Aanzet
verkoopt, hoe vaak komt dat voor?
Een mooi, interessant en gezellig uitje werd het, samen met andere klanten
van De Aanzet en medewerkers van het bedrijf True Price.
Marlies Engels, als enige kruidenkweker van Nederland SKAL-gecertificeerd, leidde ons langs haar kruidenkavels waarvan ze heilzame oliën en crèmes bereidt. Ik leerde dat een woekeraar als heermoes - dat ik in stadstuinen bij bosjes als onkruid uit de grond trek - medicinale kwaliteiten heeft waardoor Marlies het juist graag in haar verzorgingsproducten verwerkt. Het begrip ‘onkruid’ bestaat voor haar niet.
Lidia van de biodynamisch groenteler De Stek verzorgde de tweede rondleiding. Ze opent de container met bakken vol raapsteeltjes - die op de maandagochtend bij De Aanzet zullen liggen. Verder zien we veel velden vol sla, spinazie, wortels. Zij en haar man maken lange dagen, in de loop van oktober wordt het wat rustiger. Nee nee, benadrukt Lidia, ze doet niet aan social media.
In de pauze werd aandacht besteed aan het fenomeen true pricing waarin De Aanzet een aanjager genoemd kan worden. De Aanzet neemt in haar verkoopprijzen milieu en sociale kosten van een product mee; ze zou graag andere winkels (supermarkten) en hun klanten mee willen nemen in de transparantie over de werkelijke,‘eerlijke’ kosten van haar waren.
Dat klinkt interessant en leerzaam maar, niet onbelangrijk, we genoten tijdens de true pricing discussies ook van heerlijke en gezonde snacks want in ons hart blijven we rupsjes-nooit-genoeg.

